Thu. Mar 21st, 2019

Πρωινό και αδυνάτισμα

prwino kai diaita

Πρωινό και αδυνάτισμα

Συντάκτης: Κούσουλα Ασημένια – Ειρήνη (Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος)

Μελέτη που διεξήχθη στο Food Science and Human Department, στο Ινστιτούτο Τροφίμων και Γεωπονικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου της Φλόριντα, έδειξε ότι στις ΗΠΑ το 10% του πληθυσμού αποφεύγει την κατανάλωση πρωινού ενώ στην Ευρώπη το ποσοστό αυτό ανέρχεται στο 30%. Αν και η ποιότητα του πρωινού γεύματος ήταν ποικίλη, τα άτομα εκείνα που κατανάλωναν πρωινό σε διαρκή βάση έτειναν να έχουν ανώτερο διατροφικό προφίλ από εκείνα που δεν έπαιρναν πρωινό. Τα άτομα που κατανάλωναν πρωινό  γενικά έπαιρναν περισσότερες θερμίδες ημερησίως αλλά είχαν λιγότερες πιθανότητες να γίνουν υπέρβαρα ή παχύσαρκα.

Παραλείποντας τα γεύματα, ειδικά το πρωινό, μπορούμε πραγματικά να κάνουμε τον έλεγχο βάρους δυσκολότερο. Οι άνθρωποι που παραλείπουν το πρωινό τείνουν να τρώνε περισσότερα τρόφιμα από το συνηθισμένο στο επόμενο γεύμα ή σνακ υψηλά σε θερμίδες ή τσιμπάνε διάφορα για να εξορκίσουν την πείνα τους. Η απουσία πρωινού δεν προλαμβάνει όμως το αίσθημα της πείνας και έτσι αυξάνεται η ανάγκη υπερφαγίας.

Τα άτομα που καταναλώνουν πρωινό καταφέρνουν να περιορίσουν το αίσθημα της πείνας αισθητά μέχρι και τις μεσημεριανές ώρες, αποφεύγοντας έτσι το διαρκές «τσιμπολόγημα» και επιπροσθέτως έχουν το χρονικό περιθώριο μιας ολόκληρης ημέρας να καταναλώσουν όλες τις θερμίδες που προσλάβανε.

Άτομα που δεν καταναλώνουν πρωινό έχει αποδειχτεί ότι καταναλώνουν τις περισσότερες φορές ένα πλούσιο σε θερμίδες μεσημεριανό γεύμα εφόσον ουσιαστικά μένουν νηστικοί από το βράδυ της προηγούμενης ημέρας και έτσι το αίσθημα της πείνας φτάνει να είναι δυσβάσταχτο. Το αποτέλεσμα είναι η περίσσεια της τροφής που θα καταναλώσουν στο μεσημεριανό τους γεύμα, να συσσωρεύεται στον οργανισμό σαν λίπος και μακροπρόθεσμα να αυξάνεται το σωματικό τους βάρος.

Τέλος υπάρχει και η δικαιολογία «το πρωινό μου ανοίγει την όρεξη» το οποίο μπορεί και να έχει βάση αν και εφόσον το πρωινό γεύμα ήταν αρκετά μικρό για να καλύψει τις ενεργειακές ανάγκες μέχρι και το επόμενο γεύμα ή σνακ.

Πρωινό και πνευματική υγεία

Το Τμήμα Πειραματικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου του Μπρίστολ των Ηνωμένων Πολιτειών, έδειξε σε έρευνά του ότι τα άτομα που κατανάλωναν πρωινό σε καθημερινή βάση είχαν λιγότερες πιθανότητες να προβάλουν συναισθήματα κατάθλιψης, ήταν λιγότερο πιεσμένοι συναισθηματικά και είχαν χαμηλότερα επίπεδα στρες από εκείνους που δεν κατανάλωναν πρωινό. Έτσι συμπέραναν ότι υπάρχει άμεση σχέση μεταξύ της κατανάλωσης πρωινού και του αισθήματος ευεξίας.

Συμπεραίνουμε λοιπόν ότι η αξία του πρωινού γεύματος είναι αδιαμφισβήτητη τόσο για τους μικρούς όσο και για τους μεγάλους. Πρωτίστως οι γονείς πρέπει να εντάξουν αυτή την τόσο σημαντική συνήθεια στο καθημερινό τους διαιτολόγιο, καθώς αποτελούν πρότυπο για τα παιδιά τους, τα οποία βλέποντάς τους θα υιοθετήσουν και αυτά το πρωινό γεύμα και θα το διατηρήσουν για την υπόλοιπη ζωή τους.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *